وايت برد تعاملي که به نام برد هوشمند نيز مشهورند را مي توان به عنوان ابزار تعاملي که به تصاوير کامپيوتري اجازه ميدهند که با دقت بالا با کمکويدئو پروژکتور روي صفحه نمايش مشاهده شوند؛ تعريف کرد. آموزگار يا کاربر مي تواند آنچه که روي برد هوشمند نمايش داده ميشود را توسط موس، نشانگر، خودکار يا حتي انگشتان دست تغيير دهد و اين کار دقيقاً روي خود اسکرين انجام مي گيرد. به عنوان مثال روي صفحه نمايش مي توان روي آيتم ها کليک کرد،آن ها را کشيد، کپي کرد يا حتي با دست خط روي آن ها متن نوشت. دست خط ها نيز پيش از ذخيره شدن به راحتي به متون نوشتاري تبديل مي شوند. وايت برد تعاملي را معمولاً به ديوار آويزان ميکنند و يا روي پايه اي روي زمين قرار مي دهند. از بردهاي هوشمند ميتوان در محل کار يا کلاس هاي درس در سطوح مختلف آموزشي استفاده کرد.
در چند سال گذشته، سيستم آموزشي با تغييرات قابل توجهي مواجه شده است به طوري که ديگر خبري از کتاب هاي نوشتاري و دفتر مشق هاي سنگين نيست بلکه آن ها به اي بوک هاي کم حجم تبديل شده يا با وسايلي مانند تبلت ها و آيپدها جايگزين شده اند.
امروزه استفاده بسيار زيادي از وايت برد تعاملي در بخش آموزش مي شود.
با وايت برد تعاملي در کلاس درس مي توان از تصاوير و ويديو هاي پويا براي ارتقاء محتواي پرزنتيشن استفاده کرد. اين روش با توسعه رسانه هاي پويا مانند تصاوير به دست آمده از اينترنت که از فايل هاي مايکروسافت ورد استخراج شده اند يا گراف هايي که به صورت نمودار کشيده شده اند؛ تاثير بسيار زيادي روي يادگيري دانش آموزان دارد و موجب مي شود معلم و دانش آموز هر دو به اهداف آموزشي خود دست پيدا کنند. دراصل وايت برد هاي تعاملي براي نمايش رسانه هاي صوتي، تصويري و نوشتاري مورد استفاده قرار مي گيرند تا دانش آموزان را بيشتر از تخته سياه هاي معمولي يا اسکرين پروژکتورهاي معمولي مورد استفاده همراه با وايت بردها، درگير درس کنند.
يکي از کاربردهاي وايت برد تعاملي در آموزش، ذخيره دروس است. برد هوشمند به کاربران اجازه ميدهند تا يادداشت بردارند يا پرزنتيشن را ذخيره کنند. دانش آموزان ميتوانند از اين خصوصيت براي ذخيره سازي يادداشت هاي خود و فعاليت هاي کلاسي بهره ببرند. آموزگاران نيز مي توانند دانش آموزان را تشويق کنند از جاي خود بلند شده و فعاليت هاي مختلفي مانند حل مسائل از طريق وايت برد تعاملي را انجام دهند و سپس راه حل ها را ذخيره کرده تا بتوانند دوباره به آن رجوع کنند. بعلاوه معلم مي تواند کارهاي ذخيره شده را بعد از پرينت گرفتن ميان دانشآموزان توزيع کند. چندين نرم افزار وايت برد تعاملي به عنوان ابزار ذخيره سازي روي اسکرين وجود دارد که با استفاده از آنها دانش آموزان مي توانند از صفحه نمايش عکس گرفته و آن را هر زمان که لازم باشد براي مرور دروس قبلي به دانش آموزان ديگر نشان دهند.
استفاده از وايت برد هوشمند در کلاس گسترش بسياري پيدا کرده چون فايل هاي بسياري در اينترنت وجود دارد که مي توان توسط معلمان و مدرسان براي ارائه دروس پويا مورد استفاده قرار گيرد. استفاده از چنين منابع گسترده اي در آموزش بسيار مفيد است چون موجب صرفه جويي در زمان و بهبود نتايج يادگيري مي شود.
در ميان بالاترين کاربردهاي وايت برد تعاملي در آموزش ارائه سبک هاي يادگيري مختلف بسيار مهم است. به عنوان مثال به علت وجود ابزارهاي ذخيره سازي از يک نوع سبک هاي يادگيري براي يادگيرندگان شنيداري مي توان استفاده کرد و يا مي توان برد هوشمند را به صورت لمسي براي تغيير دادن مطالب توسط يادگيرندگان ديداري به کار برد تا بتوانند هر آنچه را که در کلاس اتفاق افتاده دنبال کنند. آسان شدن سبک هاي يادگيري مختلف يکي از روش هاي قابل توجه استفاده از وايت برد تعاملي در آموزش است.
استفاده از وايت برد هاي تعاملي در کلاس، دسترسي سريع به تمام محتواهايي که در اينترنت وجود دارد را فراهم مي آورد. اين دسترسي به اين علت که هر سوالي که مطرح شود را مي توان فورا از طريق سرچ در گوگل که به راحتي در دسترس است به صورت صوتي، ويدئوي يا با تصاوير پاسخ داد از اهميت بالايي برخوردار است.
استفاده از وايتبرد تعاملي در کلاس به دانشآموزان اجازه ميدهد تا به طور فعال به مطالب دسترسي داشته باشند و در آن ها مشارکت کنند و بازخورد فوري در مورد پروژه هاي مطرح شده و يادگيري مطالب آموزشي داشته باشند. به اين ترتيب يک دانش آموز مي تواند پشت کامپيوتر بنشيند و با دانش آموز ديگري از طريق وايتبرد تعاملي به يادگيري و تحليل درس بپردازد. از طرفي کل کلاس نيز مي توانند ايده ها و پيشنهادات خود را مطرح کرده و به اشتراک بگذارند. به اين ترتيب، آموزش تعاملي نيز ارتقا خواهد يافت.
يکي از کاربردهاي وايت برد هاي تعاملي در آموزش اين است که معمولاً توانايي ذخيره سازي دروس مطالب نوشتاري و مباحث در آن وجود دارد. چنين امکاني به راحتي در وايت برد تعاملي iboard فراهم است. ذخيره سازي مفاهيم و ايده هايي که در دروس قبلي مطرح شده به اين معني است که دانشآموزان به راحتي ميتوانند به محتواها دسترسي داشته باشند تا دانش خود را به روز کنند. به علاوه دانش آموزاني که در کلاس غايب بودند مي توانند فرصتي براي دريافت مطالب و مرور آن ها از طريق وايت برد تعاملي داشته باشند.
بازي يکي از روش هايي است که مي توان از برد هوشمند در کلاس استفاده کرد. آموزش از طريق بازي مانند چيدن متون به هم ريخته يا کشيدن و مچ کردن تصاوير با متون از طريق وايت بردالکترونيکي امکان پذير است. اين روش براي آموزش کودکان بسيار مفيد است. بازي ها مي توانند با تنوع زيادي توسط معلم طراحي شوند و تاثير مستقيمي روي يادگيري دانش آموزان داشته باشند.
وايت برد تعاملي در کلاس براي اهداف مشارکت و مباحثه گروهي بسيار مفيد است. فاکتور تعاملي يک ابزار توانمند براي افزايش خلاقيت است. چون مطالبي که روي اسکرين نمايش داده مي شود را ميتوان به متون نوشتاري تبديل کرده و براي اشتراک گذاري يا کاربردهاي بعدي ذخيره کرد. اين روش در آموزش هاي گروهي زماني که يک گروه کوچک روي يک مطلب کار مي کنند؛ بسيار مهم است. چون دانش آموزان مي توانند روي برد تعاملي در جاهاي مختلفي ايده هاي خود را بنويسند و سپس نتيجه نهايي را ذخيره کرده و از طريق ايميل يا شبکههاي ديگر به اشتراک بگذارند.
وايت برد تعاملي در کلاس موجب صرفه جويي در هزينه ها مي شود چون اين تکنولوژي نشان مي دهد که چطور يک کامپيوتر مي تواند سبک هاي يادگيري مناسب را براي کل کلاس ارائه دهد. اين روش همچنين در مقايسه با تجهيز کردن هر دانش آموز به يک لپ تاپ يا حتي ايجاد يک اتاق IT براي کل کلاس هزينه کمتري دارد. انعطاف پذيري آن در تدريس مشخص مي کند که چرا در بيشتر مدارس و دانشگاهها در سراسر جهان استفاده از آن گسترش پيدا کرده است تمام مطالبي که در بالا مطرح شد نشان مي دهد که چطور مي توان از وايت برد تعاملي براي آموزش در کلاس درس استفاده کرد.
درباره این سایت